افزایش حجم ریه برای افراد ورزشکار + 6 روش حرکت ساده و تاثیرگذار

⚕️ تازه های سلامت

افزایش حجم ریه برای افراد ورزشکار

افزایش حجم ریه برای ورزشکاران بسیار لازم است. رشته های ورزشی یا بی هوازی هستند و یا هوازی هستند که در ورزش هایی که هوازی هستند، نیاز به افزایش حجم ریه می باشد و ورزشکاران حرفه ای برای موفقیت باید این موضوع را مد نظر داشته باشند.

اکسیژن رسانی به بدن وقتی می تواند اصولی و حساب شده باشد که ورزشکار ریه ای قوی داشته باشد و این تنها وقتی موثر است که او از فعالیت های ورزشی برای افزایش حجم ریه استفاده کرده باشد. یکی از تاثیران مهم این نوع ورزش ها این است که در طول انجام فعالیت های ورزشی سخت فرد ورزشکار می تواند بر خستگی غلبه کند و این با تنظیم نفس عمیق ممکن است. ورزشکارانی که بنیه ای قوی دارند و در فعالیت های هواری خوب عمل می کنند در ظول ورزش های سنگین خود می توانند تنفس را کنترل کنند و با داشتن ضریب تنفس نرمال کمتر دچار خستگی می شوند و بازده آنها بالاتر می رود.

فعالیت های ورزشی برای افزای حجم ریه ها

در ابتدا باید با نمونه هایی از ورزش های هوازی آشنا شوید ورزش هایی مانند دوچرخه سواری، طناب زدن، والیبال، بسکتبال و … ورزش های مفید هوازی هستند که داشتن تنفس عمیق در این نوع فعالیت ها بسیار اهمیت دارد. فعالیت در این رشته های ورزشی باعث بالا رفتن ضربان قلب و تمامی اعضای بدن هم درگیر می شوند به همین دلیل ورزشکاران فعال در این رشته های باید بنیه ای قوی تر و تقویت شده داشته باشند تا بتوانند فعالیت اصولی را ارائه کنند.

همانطور که می دانید در ورزش های هوازی دم و بازدم بسیار اهمیت دارد زیرا این فرآیند نشان دهنده حجم دریافت اکسیژن در ریه است. حجم ریه هم عنصر کلیدی مهم دیگری است که باید به آن اشاره شود و ما در این بخش آن را بررسی می کنیم تا به مقدار اهمیت آن پی ببریم. برای افزایش حجم ریه ها باید به موارد مهمی توجه کنید مثلا نحوه درست انجام دادن فرآیند دم و بازدم، تقویت شش، تقویت قلب و عضله های همی در تقویت ریه ها موثر هستند و باید به آنها توجه کنید.

پزشکان ورزشی تحقیقات مختلفی در زمینه افزایش حجم ریه انجام داده اند و این نشان می دهد که بعضی از تمرینات ورزشی برای افزایش حجم ریه موثر هستند و ما در اینجا بعضی از تمرینات را برای ورزشکاران مبتدی و حرفه ای ارائه کرده ایم تا با تمرین روزانه بتوانند ریه هایی قوی داشته باشند. این سوال برای بسیاری از شما ایجاد می شود که بهترین ورزش های هوازی در منزل کدامند؟ که می توانید با تمرین های زیر را خیلی راحت در منزل انجام دهید.

افزایش حجم ریه برای افراد ورزشکار

وارد کردن هوای اضافی به شش ها:

با قرار دادن یک لوله کوچک درون دهان و سعی کنید تا از طریق این لوله ها نفس عمیق بکشید انجام دادن این کار به شکل روزانه موجب تقویت ریه ها می شود زیرا شما هوای اضافی را نیز وارد شش ها خواهید کرد و این کار موجب افزایش حجم ریه های نیز خواهد شد.

سازهای بادی:

یادگیری سازهای بادی نیز می تواند در این زمینه کمک کننده باشد زیرا نواختن اینگونه از سازها با استفاده از نفس و شش ها صورت می گیرد.

آواز خواندن:

آواز خواندن شیوه ای دیگر برای افزایش حجم ریه ها است همانطور که می دانید این عمل نیاز به نفس زیاد دارد و بیشتر خواننده ها نیز باید توانایی نفس کشیدن بالا را داشته باشند تا بتوانند خوانندگی کنند.

نفس عمیق:

تنفس عمیق گام اساسی برای رشد حجم ریه و شش است هر قدر یک ورزشکار فرایند نفس کشیدن اصولی و درست را به شیوه دم و بازدم انجام دهد به همین تناسب حجم ریه ها و شش های او افزایش پیدا می کند و این شیوه برای افزایش حجم ریه ها بسیار موثر است بنابراین در اولین تمرین سعی کنید تا اکسیژن بیشتری را در طول روز وارد ریه ها کنید.

برای انجام این کار ابتدا باید هوای موجود در شش ها را تخلیه کنید و با این تخلیه حجم بیشتری برای دریافت اکسیژن ایجاد کنید عضله های خود را در حالت شل قرار دهید و از ناحیه دیافراگم نفس بکشید هنگام نفس کشیدن دستان خو را از بدن فاصله داده و فرایند دم و بازدم را انجام دهید.

پایداری و ثبات:

برای افزایش حجم ریه ها باید سعی کنید تا اکسیژن بیشتری را وارد ریه ها کنید برای این کار باید نفس خود را به شکلی عمیق وارد شش ها کنید و به همان نسبت بازدم های عمیق تری را بیرون بدهید. بیرون دادن نفس باید از دهان باشد یک تمرین مناسب در این زمینه باد کردن بادکنک است چون لب ها را نیز درگیر خواهد خواهد کرد. نفس های خود را بشمارید برای مثال ت ۱۶ بشمارید و نفس عمیق بکشید.

تمرین در آب:

شیوه دیگر برای افزایش حجم ریه ها انجام ورزش های کششی و وزنه ای در آب است این کار موجب می شود تا عضلات شما تقویت شود در زیر آب فشار آب ممکن است سختی کار را برای شما به همراه داشته باشد اما باید با تمرین بیشتر این کار را انجام دهید. تقویت عضلات شکم با حرکات ورزشی و تمرینات ورزشی حرفه ای اما ساده در آب می تواند گامی برای افزایش شش ها باشد.

تقویت ریه ها با روش های خانگی و طب سنتی نیز امکان پذیر است و بهتر است بدانید که این شیوه از طرفداران بیشتری برخوردار هستند. انجام دادن فعالیت هایی که نساز به تلاش بیشتری دارند یکی دیگر از شیوه های افزایش دادن حجم ریه ها است تمریناتی همچون ورزش دوچرخه سواری، شنا، دو و … که نیاز به قدرت و فعالیت بیشتری دارند به رشد ریه ها کمک می کند.

در زمان انجام فعالیت های ورزشی برای افزایش حجم ریه ها باید به برخی از نکات اصولی و مهم توجه کنید که به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • برای انجام این تمرینات با پزشک معالج مشورت کنید.
  • از مواد مخدر استفاده نکنید زیرا بازدهی شش ها و ریه ها را کاهش می دهند
  • قرار دادن سینه در زیر آب نیز موجب می شود تا شما قدرت بیشتری داشته باشید

افزایش حجم ریه ها با استفاده از تکنیک هایی که در این بخش ارائه شد می تواند امکان پذیر باشد استفاده از این تکنیک ها نیاز به فعالیت و تلاش بیشتری دارد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *